|
www.timberships.fora.pl Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wlad
Dołączył: 26 Lip 2010
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pon 15:30, 22 Paź 2012 Temat postu: Przerośnięta fregata? |
|
|
Długo zastanawiałem się gdzie zamieścić ten temat i wydaje mi się że w tym dziale będzie najodpowiedniej.
Na internetowej stronie Rzeczpospolitej znalazłem notkę o rekonstrukcji francuskiej fregaty Hermione [link widoczny dla zalogowanych] i jeśli nie jest to wpadka naszego "dziennikarza-specjalisty", to pod nadzorem specjalnej komisji historycznej wybudowano replikę okrętu, który w ogóle nie istniał. Toż 65m długości w tym okresie osiągały okręty liniowe a nie fregaty. No chyba, że mierzą długość wraz z bukszprytem, ale i tak wydaje się za duża. Wydaje mi się, że w tym przypadku chodzi o 32-działowa fregata klasy de 12, z 1779 o długości trochę ponad 44 metry.
Poniżej link do francuskiej Wikipedii gdzie można zobaczyć zdjęcia z rekonstrukcji
[link widoczny dla zalogowanych]
Ostatnio zmieniony przez wlad dnia Pon 15:31, 22 Paź 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6376
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pon 17:19, 22 Paź 2012 Temat postu: |
|
|
Działem nie warto zbytnio się przejmować. Jakby mi bardzo „uwierało”, to przecież mogę sobie przenieść . Natomiast co do samej informacji – wbrew pozorom jest ona prawdziwa i zarazem wcale nie sprzeczna z tym co Pan pisze! Oczywiście niechlujny kontekst jej podania (długość wcale nie kadłuba, pożeniona z szerokością tylko kadłuba) jest typowy dla dziennikarzy „codziennych” (przecież dzisiejsza gazeta jutro wyląduje w koszu na śmieci, więc po się starać) i wprowadza w błąd. Przy okazji zapewniam, że wspomniana komisja historyczna składa się z wybitnych fachowców, a wybudowana replika to PRAWIE wierna kopia tej XVIII-wiecznej (prawie, bo aby mogła żeglować, musi spełniać szereg współczesnych przepisów, w tym tak horrendalnych jak wspomniany w notce napęd mechaniczny, aczkolwiek naprawdę chodzi nawet o dwa silniki, nie jeden). Niewątpliwe Hermione była fregatą klasy de 12, zwodowaną 28.04.1779. Wymiary jej kadłuba wynosiły (w projekcie): długość 44,2 m, szerokość 11,21 m, głębokość 5,74 m i tyle właśnie ma jednostka, której stępkę położono 4.07.1997. Ale to właśnie Francuzi podają długość całkowitą 65 m i dzięki planom można się zorientować, jak ją mierzą: na dziobie jest nie tylko bukszpryt, ale i zamocowana do niego bomstenga (stenga bukszprytu). Na rufie sterczy długi i wysoki flagsztok (taki, jakie były modne zwłaszcza w czasach przed dodaniem bomu do bezanżagla i przeniesieniem bandery do noku gafla). Jeśli teraz zmierzyć równolegle do LW odległość między czubkiem bomstengi a czubkiem owego drzewca flagowego, wychodzi toczka w toczkę 65 m !
Krzysztof Gerlach
Ostatnio zmieniony przez kgerlach dnia Wto 9:10, 23 Paź 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wlad
Dołączył: 26 Lip 2010
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Czw 8:45, 25 Paź 2012 Temat postu: |
|
|
Dziękuję za odpowiedź. Czyli winny zamętu jest nasz "dziennikarz-specjalista". Co do silnika to chyba wybrano mniejsze zło. Całkiem nieźle je zakamuflowano z zewnątrz a lepiej, żeby okręt pływał niż stał tylko przy nabrzeżu.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wlad
Dołączył: 26 Lip 2010
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 11:35, 22 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Tym razem za sprawą polskiej wikipedii znalazłem naprawdę "przerośniętą fregatę".
"Theseus" - 74-działowa fregata, zwodowana w roku 1786. Wzięła udział w bitwie morskiej pod Abukirem pomiędzy 1 sierpnia i 2 sierpnia 1798 w Abukir w Egipcie oraz w bitwie morskiej pod Basque Roads w roku 1809, podczas wojen napoleońskich. Została rozbita pod Chatham w roku 1814.
[link widoczny dla zalogowanych]
Ciekawe skąd autorowi wzięła się ta fregata skoro w pierwowzorze, z którego jak mi się wydaje korzystał (przepisane prawie słowo w słowo) było wyraźnie napisane ship-of-the-line. No chyba, że ta trzecia ranga go zmyliła. Nawiasem mówiąc google tłumaczy ją jako "trzeciorzędny"
HMS Theseus was a 74-gun third-rate ship-of-the-line, launched in 1786. She took part in the Battle of the Nile and the Battle of the Basque Roads in 1809. She was broken up at Chatham in 1814.
[link widoczny dla zalogowanych]
Ostatnio zmieniony przez wlad dnia Pią 11:45, 22 Mar 2013, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6376
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 12:13, 22 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
No, no - tłumacz przekroczył już wszystkie normy nie-przyzwoitości. Toż tam nie tylko mamy fregatę, co zdarza się nawet wytwórniom modeli (pamiętam młodego człowieka, który dostał w prezencie model "fregaty Aiax" biorącej udział w bitwie pod Trafalgarem i się chyba na mnie obraził, kiedy mu wytłumaczyłem, że taka fregata nigdy nie istniała, a pod Trafalgarem był tylko liniowiec Ajax), lecz jeszcze inne głupoty. Bitwa w 1809 nie toczyła się POD Basque Roads, ponieważ po polsku to Reda Baskijska, więc aby znaleźć się pod redą, trzeba by okopać się pod dnem. Ale najlepsze jest i tak to "ROZBICIE POD CHATHAM", kiedy w oryginale mamy wzmiankę o ROZEBRANIU okrętu (gdyby był stalowy, można by przetłumaczyć na złomowanie) W Chatham. Nigdy nie wyzłośliwiałem się specjalnie na wiki, która pełni w sumie pożyteczną rolę, ale są bariery, których nawet najgłupsi nie powinni łamać.
Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|