Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Budowa/wyposażenie statku - początek XVII w.
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6374
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 11:47, 29 Sie 2024    Temat postu:

Te wartości – rzeczywiste – są miarą (nie)doskonałości teorii pozwalającej obliczać jakieś fantazyjne prędkości początkowe.
Dla angielskiej kolubryny jest jakaś literówka (albo kilka) w odniesieniu do kalibru. Jeśli te „ich” miały być „inchami”, to kaliber 5/12 cala (10,5 mm) jest dwa razy za mały nawet dla muszkietu! W rzeczywistości próby (przeprowadzone we wrześniu 2001) dotyczyły spiżowej, 12-stopowej kolubryny o kalibrze 5,5 cala (czyli 140 mm), przy masie kul 22,9 funta. Uzyskane prędkości wylotowe to faktycznie 454,9 m/s (dla ładunku miotającego o masie 5,7 funta) oraz 502,5 m/s (przy ładunku miotającym 7,7 funta).
Dyskusja o masie ładunku miotającego (nawet w maksymalnym przypadku tylko 0,34 masy kuli) byłaby niestety bezprzedmiotowa, bowiem realizatorzy tych badań wzięli wprawdzie proch czarny, ale współczesny (Orica NPCG), zamknięty w jedwabnych kartuszach. Ponieważ nie ma żadnych praktycznych możliwości wiernego odtworzenia własności balistycznych prochu z XVI w., a łatwo było zgadnąć, że współczesny jest znacznie silniejszy, z ostrożności znacznie zredukowali ładunki.

Określenie „zasięg skuteczny” czy raczej „donośność skuteczna” jest wprawdzie fajne, oficjalne i chętnie używane, ale faktycznie niewiele mówiące. W definicji zawiera bowiem warunek, że na tej odległości pocisk może jeszcze porazić lub zniszczyć dany cel. Ważąca prawie 10,5 kg kula spadająca na granicy maksymalnej donośności na żołnierza lub marynarza, zapewne była wciąż skuteczna. Mało tego, przy walkach na lądzie to pierwsze odbicie nie musiało być wcale ostatnie i nie oznaczało całkowitej utraty energii. Nie mam danych dla XVI wieku, ale dla epoki napoleońskiej kula z 9-funtówki spadająca (przy kącie podniesienia lufy 1 stopień) najpierw na odległości 700 jardów, odbijała się i leciała kolejnych 300 jardów, na całej drodze rażąc ludzi. Także we wspomnianych próbach repliki kolubryny nie kończyło się na pierwszym odbiciu. Czy jednak taka kula byłaby faktycznie skuteczna trafiając w półmetrowej grubości burtę z dębiny?! Doświadczenie kolejnych epok wskazuje, że raczej można to między bajki włożyć, chociaż sprawa jest wciąż dyskutowana, gdyż w grę wchodzi bardzo wiele zmiennych.

Współczynnik balistyczny kuli okrągłej jest faktycznie bardzo duży (czyli marny), a zatem prędkość pocisku szybko spadała, a donośność strzału strzału przez to malała. Lecz wszelkie próby z wydłużonymi pociskami w czasach artylerii gładkolufowej wypadały niezmiennie fatalnie, mimo samozachwytu ich „wynalazców” oraz zachwytu współczesnych rodaków tych wynalazców (celują w tym – wbrew oczywistym faktom – właśnie Włosi!). Natomiast w przypadku wspomnianego eksperymentu, przy prędkości wylotowej 502,5 m/s, zmierzono też prędkość kuli po trzech sekundach lotu – wyniosła 248 m/s.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Telesfor




Dołączył: 07 Sie 2020
Posty: 31
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Czw 12:00, 29 Sie 2024    Temat postu:

Dziękuję za opowiedz.

Tak to moja literówka - 5 1/2" (5,5 inch) . Przepraszam.
i faktycznie jest to 22.9 funta - podałem 23 funty w zaokrągleniu.

Pozdrawiam,
t.-
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin