|
www.timberships.fora.pl Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6371
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Nie 11:08, 05 Kwi 2015 Temat postu: |
|
|
Tak jest
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6371
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Czw 8:14, 05 Lis 2015 Temat postu: |
|
|
Szanowni Koledzy,
Rozpocznę niedługo "emitowanie" odcinków tasiemca pt. "Zarys historii żagli dodatkowych" w dziale Artykuły tematyczne. Zwracam na to uwagę tutaj, aby przygotować ewentualnie silniej zainteresowanych na problemy z odbiorem. Nie będzie ich (zainteresowanych) zbyt wielu (żagle te były malownicze, ale stawiane rzadko, a temat jest dość dobrze znany z wielu opracowań, choć może nie tak dokładnie, jak ja to zrobię). Tym niemniej niejeden z Kolegów zauważył na pewno znikanie rysunków z moich artykułów tematycznych (i nie tylko). Dzieje się to w zastraszającym tempie i z powodów zupełnie dla mnie nieznanych. Pomimo zapewnień właścicieli serwerów o nieograniczonym miejscu i nieskończonym czasie przechowywania, miejsce okazuje się bardzo ograniczone, a nieskończoność zamyka się często w kilku dniach. Niedawno, na prośbę jednego z Panów, uzupełniłem jeszcze raz wszystkie rysunki w artykule o silnikach parowych - nie minął miesiąc, jak został z tego żałosny szczątek w postaci jednego czy dwóch obrazków. Niektóre teksty są tylko uzupełniane rzadkimi ilustracjami, ale w innych stanowią one absolutną podstawę. W ten sposób zubaża się (złośliwie czy z innych powodów) wartość artykułów o 30 do 99 procent. Nie mam możliwości robienia tego ciągle od nowa, ale przez głupotę, chamstwo lub inne tajemnicze siły teksty te nie nadają się już do niczego dla nowych czytelników.
Opowieść o historii żagli dodatkowych nie tylko zawrze pół setki rysunków, ale bez nich nie będzie miała żadnego sensu. To wyłącznie historia obrazkowa. Tym, których ona nie interesuje, jest oczywiście wszystko jedno, a i tym, którzy przeczytają ją na bieżąco i zapomną, problem też nie spędzi snu z powiek. Jednak apeluję do tych nielicznych, chcących ewentualnie zachować sobie informacje przeze mnie zgromadzone i uporządkowane, aby skopiowali w jakiś sposób rysunki na własnych nośnikach. Smutne doświadczenie uczy bowiem, że chociaż ilustracje będą tutaj widoczne na bieżąco w każdym odcinku, to zapewne nie zdążę jeszcze dojechać do końca, jak zaraza zeżre te z początku. Nie mam na to wpływu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wlad
Dołączył: 26 Lip 2010
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Czw 11:04, 19 Lis 2015 Temat postu: |
|
|
Szkoda, bo miałem pewne zaległości w bieżącym czytaniu forum. Zwykle czekałem aż temat zostanie ukończony i dopiero wtedy kopiowałem do worda i drukowałem. Jakoś zawsze wolałem czytać tekst z papieru niż z ekranu. Teraz trzeba będzie kopiować na bieżąco.
Mam w PDF-ie skopiowane i lekko uporządkowane (zbite w jeden tekst z rysunkami bez podziału na posty) tematy:
-Kanony i kartuany
-Takielunek dwumasztowców
-Kotwice żaglowców i wczesnych parowców
-Jednostki desantowe epoki żagla
-Lawety dział
Jakby ktoś chciał to mogę podesłać.
Mam też tasiemce o okrętach i personaliach marynarek angielskiej, francuskiej i hiszpańskiej ale tam nie ma obrazków, więc nie ma potrzeby ponownego zamieszczania na forum
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6371
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Śro 8:04, 23 Gru 2015 Temat postu: |
|
|
Z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku 2016 składam uczestnikom i sympatykom forum serdeczne życzenia radosnej atmosfery w rodzinnym gronie i wszelkiej pomyślności
Krzysztof Gerlach
W formie prezentu kolejne zdjęcie pana Karola Budniaka, tym razem przedstawiające wspaniały model holenderskiego okrętu z końca XVII w. umownie nazywanego Willem Rex. Imponujące dzieło o długości kadłuba 351 cm oraz długości od czubka bukszprytu do wierzchołka flagsztoka 456 cm znakomicie pokazuje cechy budownictwa okrętowego z tamtego okresu, chociaż nie jest dokładną miniaturą żadnego realnego żaglowca. Jak wiele innych modeli z XVII i XVIII w., precyzyjnie wykonanych i nazwanych, które też służyły określonym celom społecznym, propagandowym, politycznym, szkoleniowym, estetycznym itp. nie mając swoich odpowiedników w rzeczywistości, chociaż dzisiejszym naiwnym wydaje się, że skoro mamy model okrętu nazwanego Mars, na którym modelarza "zawiesił" gdańskie bandery, to taki żaglowiec "musiał" występować w gdańskiej flocie.
[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6371
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Nie 14:17, 27 Gru 2015 Temat postu: |
|
|
A tak przy okazji powyższego świetnego zdjęcia pięknego modelu, może mały, super prosty konkursik? Skoro model powstał w końcu XVII w., kiedy Holandia była Republiką, zaś pierwszy król (rex) Wilhelm (czyli Willem) "nastał" dopiero w 1815 r., skąd taki dar proroczy (grubo ponad sto lat) u twórcy, czyli nazwa Willem Rex?
Jeśli odpowiedź na to pytanie da się znaleźć jednym kliknięciem w wikipedii, to przepraszam, nie chce mi się sprawdzać.
Krzysztof Gerlach
PS. Wiem oczywiście, ze po łacinie nazwa "rex" mogła też oznaczać księcia i wielkiego pana, ale nie w tym kontekście, gdzie chodzi o panującego.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Colonel
Dołączył: 25 Wrz 2010
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Nie 16:23, 27 Gru 2015 Temat postu: |
|
|
Czy to z Rijksmuseum??!!
Nie chodzi przypadkiem o Wilhelma Orańskiego, Willem de Zwijger, który żył w wielu XVI i był pierwszym Stadhouderem Zjednoczonych Prowincji?
Albo o Wilhelma III Orańskiego, trzeciego Stadhoudera, który przecież był jako William II w latach królem Anglii i Szkocji,apotem także Irlandii? Datowanie modelu wskazywałoby ten drugi wariant.
Ostatnio zmieniony przez Colonel dnia Nie 16:36, 27 Gru 2015, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6371
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Nie 18:05, 27 Gru 2015 Temat postu: |
|
|
Tak, to model przechowywany w Rijksmuseum w Amsterdamie.
Tak na drugie z przypuszczeń. Oficjalne nazwanie Stadhoudera "Rex" byłoby jednak pogwałceniem nieoficjalnego stanu równowagi w Republice (mimo wszystkich walk, jakie toczono i zmieniającej się przewagi stronnictw), gdzie zachowywał on szczególną pozycję, nie zmieniając kraju w monarchię. Ale gdy Wilhelm (Willem) III Orański został w 1689 królem Anglii Wilhelmem III (Williamem), to przecież de facto BYŁ królem w jednym kraju (a nawet trzech, jak Pan przypomina) i stadhouderem (namiestnikiem) w Zjednoczonych Prowincjach, więc nic nie stało na przeszkodzie nazwaniu tak modelu okrętu. Mimo wszystko chodziło jednak o zabieg propagandowy, mający delikatnie (jak młotkiem w łeb) podpowiadać właściwą drogę dla Holandii. Znamienne, że w prawdziwej marynarce Niderlandów żaden okręt nie dostał nazwy Willem Rex ani Koning Willem aż do XIX w.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Colonel
Dołączył: 25 Wrz 2010
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pon 11:16, 28 Gru 2015 Temat postu: |
|
|
Warto było ze 45 lat temu czytać "Kapitana Blooda"...
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6371
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Pią 10:18, 26 Lut 2016 Temat postu: |
|
|
Nowym członkom forum, zainteresowanym tematem o refowaniu, zwracam uwagę, że uczynniłem go znowu przez pokazujące się rysunki. Nie ma się jednak co łudzić, że ta widoczność potrwa długo.
Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6371
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Czw 8:24, 24 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
Z okazji Świąt Wielkiej Nocy życzę uczestnikom i sympatykom tego Forum wiele radości i spełnienia wszelkich pragnień,
Krzysztof Gerlach
Do życzeń dołączam zdjęcie pana Karola Budniaka, przedstawiające zbudowaną w 1991 r. rekonstrukcję żaglowca "Santa Maria" Krzysztofa Kolumba.
[link widoczny dla zalogowanych]
Dodatkowo mała zagadka.
Następujące działa okrętowe, ustawione względem wzrastającego kalibru, należy ustawić w kolejności wg wzrastającej rzeczywistej masy standardowego, najczęściej z nich wystrzeliwanego pocisku. Same wartości są sprawą drugorzędną, chodzi tylko o gradację. Ponieważ zagadka jest prosta, nie będę komentował odpowiedzi z jakimkolwiek błędem, czekając na rozwiązanie w 100 procentach prawidłowe.
A - Angielskie, ołowiane działko relingowe z 1628 r., o średnicy przewodu lufy 32 mm
B - Francuskie kamienne działo relingowe (perrier) z 1786 r. o średnicy przewodu lufy 53 mm
C - Angielski falkonet z końca XVI w. o średnicy przewodu lufy 57,15 mm
D - Hiszpańskie „verso” kamienne z końca XV w., o średnicy przewodu lufy 66 mm
E - Angielski fowler kamienny z połowy XVI w., o średnicy przewodu lufy 72 mm
F - Duński foglerz kamienny z XV w. o średnicy przewodu lufy 139 mm
G - Rosyjski jednoróg z 1780 r. o średnicy przewodu lufy 155 mm
H - Brytyjskie działo „klasyczne” (Dundasa) z 1847/1853 r. o średnicy przewodu lufy 162 mm
I - Brytyjskie działo „klasyczne” z 1743 r. o średnicy przewodu lufy 163 mm
J - Brytyjskie, gwintowane działo odtylcowe Armstronga z 1860 r. o średnicy przewodu lufy 178 mm pomiędzy polami
K - Angielskie działo kamienne z połowy XVI w., o średnicy przewodu lufy 180 mm
L - Brytyjskie działo „klasyczne” (Dundasa) z 1841 r. o średnicy przewodu lufy 206 mm
M - Rosyjskie działo haubiczne z 1830 r. o średnicy przewodu lufy 222 mm
N - Francuskie działo haubiczne Paixhansa z 1849 r. o średnicy przewodu lufy 223,3 mm.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6371
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Pią 19:53, 23 Gru 2016 Temat postu: |
|
|
Wszystkim członkom i sympatykom tego forum życzę wszelkiej pomyślności, szczęścia i radości z okazji Świąt Bożego Narodzenia oraz zbliżającego się Nowego Roku
Krzysztof Gerlach
W charakterze prezentu zdjęcie modelu okrętu ciekawego już jako bojowy, a tu jeszcze z dodatkowymi smaczkami wynikającymi ze zmiany sposobu użytkowania.
[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6371
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Sob 9:19, 15 Kwi 2017 Temat postu: |
|
|
Życzę Koleżankom i Kolegom wiele serdeczności, mniej emocji niż w codziennym życiu, dużo zdrowia i pomyślności z okazji Świąt
Krzysztof Gerlach
[link widoczny dla zalogowanych]
Kliper Cutty Sark. Fot. Grażyna Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Victo
Dołączył: 04 Sie 2015
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pon 19:03, 01 Maj 2017 Temat postu: |
|
|
kgerlach napisał: | Nowym członkom forum, zainteresowanym tematem o refowaniu, zwracam uwagę, że uczynniłem go znowu przez pokazujące się rysunki. Nie ma się jednak co łudzić, że ta widoczność potrwa długo.
Krzysztof Gerlach |
Panie Krzysztofie,
mam nadzieję, że nie jestem złym doradcą...
Proponuję zgrywać na dysk potrzebne pliki graficzne ilustrujące treść Pana materiałów. Następnie załączać do wpisów na zasadzie cytatu (z podaniem źródła oczywiście).
Ostatnio zmieniony przez Victo dnia Pon 19:06, 01 Maj 2017, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6371
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Sob 18:58, 06 Maj 2017 Temat postu: |
|
|
Panie Kolego. Być może rada jest dobra, ale aby z niej próbować skorzystać, musiałbym jeszcze ją zrozumieć . Nie bardzo wiem, o jaki dysk chodzi. Robiąc te rysunki samemu, miałem je oczywiście kiedyś wszystkie na jakimś dysku (aby móc skopiować na serwer publiczny), a teraz mam z nich sporą część. Jak by jednak miał wyglądać taki "cytat" - link do mojego prywatnego komputera?! Linki do serwera publicznego same się wyświetlają, ale ja nie mam wpływu na to, że administratorzy tych serwerów, po zapewnieniu o trwałości i "wieczności" linków, spokojnie zmieniają sobie zasady użytkowania i po tym (albo i bez tego) usuwają odnośniki. Nie wykluczam również jakichś potencjalnych działań administratorów technicznych i właścicieli fora.pl, także pozostających poza mną. Spotkałem się np. z sytuacją, kiedy mój rysunek, nad którym ciężko pracowałem długi czas i udostępniłem wszystkim bezpłatnie, został ukradziony przez raczej bezczelnego autora i zamieszczony w jego książce. W związku z tym, w ramach ochrony "praw autorskich" złodzieja, zniknął z mojego zestawu na serwerze. Groteska, ale prawdziwa.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Karrex
Dołączył: 05 Lis 2010
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Sob 23:15, 06 Maj 2017 Temat postu: |
|
|
Panie Krzysztofie, przepraszam, że dopiero teraz piszę o możliwości umieszczania zdjęć w galerii forumowej (-> Galerie, u góry pod winietą forum):
http://www.timberships.fora.pl/viewgallery.php
Sam z niej korzystam na potrzeby forum i już wcześniej zrobiłem próbę możliwości umieszczania niestety tylko kilku zdjęć w galerii przy tematach:
Kotwice żaglowców i wczesnych parowców
http://www.timberships.fora.pl/viewimage.php?i=35
Rys. 44. Po lewej możliwe splątanie lin kotwicznych na skutek obracania się okrętu podczas postoju; po prawej wyeliminowanie tego zagrożenia w stosunku do łańcuchów, przez zastosowanie krzyżulca z krętlikiem.
i Techniki sprzątania i zwijania żagli w galerii Zwijanie żagli (niestety mało miejsca na pełen tytuł)
http://www.timberships.fora.pl/viewimage.php?i=365
ale zapomniałem podzielić się z Panem tą wiedzą (nie spodziewałem się, że będzie ta niedogodność ze znikaniem zdjęć).
Ze względu na odświeżone tematy, pozwoliłem sobie umieścić wszystkie zdjęcia z tematu Zarys historii żagli dodatkowych w galerii Żagle dodatkowe
http://www.timberships.fora.pl/viewimage.php?i=151
i Techniki refowania na dawnych żaglowcach w Techniki refowania
http://www.timberships.fora.pl/viewimage.php?i=259
Z galerii oczywiście można wstawiać zdjęcia do postów, ale jest ta niedogodność, że nie ma miniatur i w poście będzie zdjęcie oryginalnej wielkości.
Przykładowy adres:
http://www.timberships.fora.pl/images/galleries/1154626725590e1ab1d0d5e-096561-wm.jpg
Kod: | [img]http://www.timberships.fora.pl/images/galleries/1154626725590e1ab1d0d5e-096561-wm.jpg[/img] |
i zdjęcie:
Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Nie 0:58, 07 Maj 2017, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna
-> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki |
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa) Idź do strony Poprzedni 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12 Następny
|
Strona 8 z 12 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|