 |
www.timberships.fora.pl Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Colonel
Dołączył: 25 Wrz 2010
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Sob 19:04, 18 Lut 2017 Temat postu: Pytanie dziwaczne - torowisko |
|
|
Pytanie dla mnie samego dziwaczne:
Spotkałem się z informacją kolegi, że na dnie ładowni windjammera "Pommern" (muzeum w Mariehamn) są torowiska "do rozmieszczania ładunku".
Dla mnie absurd, te statki woziły ładunki masowe, torowisko uległoby zasypaniu po pierwszej porcji ładunku.
Jak dla mnie to wzdłużniki albo legary do ułożenia desek?
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6508
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Sob 23:21, 18 Lut 2017 Temat postu: |
|
|
Powstaje pytanie, czy kolega widział te „torowiska” na własne oczy, a my się mamy zastanawiać, jak mogły działać i do czego służyć, czy też chodzi o bardzo niefortunne tłumaczenie tekstu z obcego języka lub równie niefortunną własną nazwę zupełnie innej konstrukcji. Na początku muszę zaznaczyć, że po tragicznej katastrofie windjammera Pamir zabroniono na tych żaglowcach przewozić ładunki sypkie luzem – wszystkie musiały być w workach, co nieco zmienia sposób patrzenia na zagadnienie ich sztauowania i wygląd pomieszczeń. Zdjęcia ładowni Pommern są do wygooglania pod wieloma adresami, jak np.
[link widoczny dla zalogowanych]
Jako żywo nie ma tam żadnych torowisk. Dysponuję też historycznymi zdjęciami ładowni windjammera Preussen, oczywiście także bez śladu „torowisk”. Natomiast wszędzie charakterystyczne są ażurowe konstrukcje (jakby „płotki”) przy burtach, związane ściśle ze sztauowaniem worków. Na niektórych zdjęciach widać, jak między tymi konstrukcjami przyburtowymi a równie charakterystycznymi, gęsto rozmieszczonymi na śródokręciu pilersami (słupkami ze stalowych rur grubościennych) rozpinano płótno żaglowe chroniące worki. Takie przyburtowe listwy poziome, zwane przez Anglosasów „cargo batten sparring” i „sparring battens” (ładunkowe potnice listwowe) były już przed windjammerami - na wręgach kliprów o żelaznym kadłubie, i po windjammerach - na motorowych drobnicowcach. Ich zasadniczą funkcją jest uniemożliwienie ładunkowi styku z poszyciem burtowym, dla ochrony przed zawilgoceniem i dla zapewnienia odpowiedniej wentylacji. Nie mam dokładnych opisów sztauowania na windjammerach, lecz nie mogę wykluczyć, że w przypadku ładunku o małym ciężarze właściwym stosowano tu też technikę używaną na kliprach herbacianych, do której te potnice dodatkowo się przydawały: poszczególne warstwy skrzynek z herbatą oddzielano od siebie warstwami cienkich desek (13 mm grubości), biegnącymi poprzecznie od burty do burty. Tym niemniej o żadnych torowiskach nie było mowy.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|