Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Okręty Royal Navy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 220, 221, 222
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knowak




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1620
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 10:44, 07 Mar 2025    Temat postu:

Dzień dobry, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu NORFOLK (1757).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6476
Przeczytał: 5 tematów


PostWysłany: Nie 8:07, 09 Mar 2025    Temat postu:

Norfolk z 1757 to 74-działowiec typu Dublin, więc pełna charakterystyka ogólna jak podana przy tamtym liniowcu.
Norfolk został zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Zamówiono go 26.08.1755 jeszcze jako 70-działowiec, przeklasyfikowano 1.11.1755. Stępkę położono 18.11.1755, okręt zwodowano 28.12.1757, ukończono do 23.02.1758. Jego rzeczywiste wymiary wynosiły 165’6” x 46’8” x 19’9”, tonaż 1557 ton.
Pierwszym kapitanem liniowca Norfolk był od grudnia 1757 (do września 1758) kmdr Piercy Brett. W czerwcu 1758 uczestniczył w rajdzie przeciwko Saint Malo. Od września 1758 do listopada 1759 okrętem dowodził kmdr Robert Hughes, 12.11.1758 wysłany ku Wyspom Podwietrznym. Brał udział w styczniu 1759 w ataku na Martynikę, a w lutym 1759 – w zdobyciu Gwadelupy. W lipcu 1759 tymczasową komendę nad żaglowcem wchodzącym w skład floty adm. Ansona sprawował kmdr John Bently. W 1759 Norfolk znajdował się w doku w Portsmouth, gdzie pokryto mu miedzią stępkę. Od listopada 1759 do czerwca 1760 kapitanem liniowca Norfolk był kmdr Hyde Parker. Skierowano go 6.01.1760 do Indii Wschodnich. Po odpłynięciu wiceadm. Pococka do Anglii, naczelną komendę na Oceanie Indyjskim przejął kadm. Stevens. W czerwcu 1760 wybrał okręt Norfolk na swoją nową jednostkę flagową, a w związku z tym komendę bezpośrednią przejął (do listopada 1762) ulubiony kapitan Stevensa, kmdr Richard Kempenfelt. Liniowiec uczestniczył w 1760 w oblężeniu i zdobyciu Pondicherry, zaś w 1761 – Mahé. W maju 1761 Stevens zmarł i odtąd Norfolk pełnił rolę flagowca kadm. Cornisha (do lipca 1764). Od 1.08.1762 brał udział w ekspedycji przeciwko Manili, zdobytej 6.10.1762. Kempenfelta wysłano z depeszami o zwycięstwie do Anglii, więc Norfolk dostał kolejnego (ostatniego już) dowódcę, którym był (od listopada 1762 do lipca 1764) kmdr George Ourry. Liniowiec pożeglował do Anglii 21.10.1763. Od schyłku lipca 1764 stał w rezerwie. Został rozebrany w Portsmouth w grudniu 1774.
Wydaje się, że bardzo krótka kariera okrętu Norfolk w aktywnej służbie (zaledwie 1757-1764) wynikała ze splotu kilku przyczyn: jak już pisałem przy liniowcu Dublin, ten typ zaczął w Royal Navy przecierać szlaki nowej klasy, ale szybko zaczęto budować 74-działowce nieco większe, wygodniejsze i przede wszystkim szybsze; między końcem wojny siedmioletniej (1763) a początkiem następnej (1775) jednostki odstawione „na sznurek” i nie remontowane miały 12 lat na gnicie; prawie cztery lata na Oceanie Indyjskim musiały mieć fatalny wpływ na stan drewna nie osłoniętego miedzianą blachą (sam kil to za mało). Lenox z tego samego typu przebywał w Indiach Wschodnich może nawet trochę dłużej, ale potem go intensywnie remontowano, a i tak jego dalsza służba miała mało bojowy charakter.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 220, 221, 222
Strona 222 z 222

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin