|
www.timberships.fora.pl Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1618
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Wto 17:41, 28 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu MOIRA (1812).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6438
Przeczytał: 6 tematów
|
Wysłany: Wto 20:27, 28 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
Earl of Moira (Moira) – okręt zbudowany w Kingston nad jeziorem Ontario przez Johna Dennisa. Wymiary: 70’6” x 23’8” x 7’0” (niektórzy podają 2’3”). Tonaż 169 ton. Załoga: 86 (aczkolwiek w sierpniu 1813 miał w załodze 92 marynarzy oraz 35 żołnierzy piechoty morskiej, a pod koniec września 1813 jego załoga liczyła 90 ludzi). Uzbrojenie zmienne: początkowo 10 karonad 18-f, w maju i czerwcu 1813 miał 18 karonad 18-f, w sierpniu 1813 i do połowy września 1813 niósł 2 x 9-f i 14 karonad 24-f, pod koniec września 1813 zdjęto mu 2 karonady 24-f, w kwietniu 1814 był uzbrojony w 1 x 18-f i 12 karonad 24-f.
Zwodowany 28.05.1805 jako trójmasztowy slup (chociaż wielu pisze o szkunerze). Przed wojną brytyjską-amerykańską z 1812 r. dowodził nim szyper Theophilus Sampson. W maju 1813 dowództwo okrętu - wchodzącego odtąd w skład sił komandora Jamesa Yeo - objął por. Alexander Dobbs. W 1813 r. Earl of Moira został przetaklowany na bryg. Wziął udział w ataku na amerykańską bazę Sackett’s Harbour w maju 1813. Walczył w czerwcu 1813 z Amerykanami w pobliżu Little Lake, 7.08.1813 pod Niagarą, a 28.09.1813 pod York. W listopadzie 1813 uczestniczył w nieudanym ataku na amerykańskie pozycje lądowe w pobliżu Kingston. Zimę 1813/1814 spędził w Kingston. Przemianowany na Charwell 22.01.1814. Uczestniczył w ataku na Oswego 6.05.1814. W czerwcu 1814 dowództwo od Dobbsa (który awansował na większą jednostkę) przejął por. Henry Spence. W lipcu 1814 okręt woził zaopatrzenie dla żołnierzy w Niagarze, potem przez prawie dwa miesiące stał na rzece Niagara. Ponownie woził zaopatrzenie dla wojsk w Niagarze na przełomie listopada i grudnia 1814. W 1816 przekształcony w hulk prochowy. Najpóźniej w 1827 przystosowany do pełnienia roli hulka koszarowego. Sprzedany w styczniu 1837.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1618
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Śro 17:29, 29 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ALBAN (zdobyty 1813).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6438
Przeczytał: 6 tematów
|
Wysłany: Śro 19:33, 29 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
Pierwotnie amerykański szkuner korsarski William Bayard, zbudowany w 1812 przez Christiana Bergha w Nowym Jorku. Pochwycony przez Brytyjczyków na angielskich wodach krajowych 12.03.1813 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Alban, jako szkuner 12/14-działowy. Wymiary: 94’4,5” x 24’7,125” x 10’6”, tonaż 253 tony. Załoga: 60. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 12 karonad 12-f. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą od października 1813. Jego pierwszym dowódcą był commander Mayson Wright. Od 6.09.1815 do 22.10.1818 dowodził szkunerem commander Hugh Patton. Okręt bazował wówczas w Plymouth. Wycofany do rezerwy w październiku 1818. Rozebrany 18.02.1822.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ostatnio zmieniony przez kgerlach dnia Czw 7:15, 30 Wrz 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Janusz Kluska
Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1505
Przeczytał: 5 tematów
Skąd: Wodzisław Śląski
|
Wysłany: Czw 10:11, 30 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
Panie Krzysztofie witam ponownie.
Poproszę o opisanie kutra Arrow wodowanego 1823.03.1823 w Portsmouth.
Pozdrawiam Janusz.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6438
Przeczytał: 6 tematów
|
Wysłany: Czw 17:27, 30 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
Kuter Arrow był o tyle ciekawą jednostką, że został zaprojektowany przez komandora Johna Hayesa (czyli formalnie inżyniera-amatora, jednak naprawdę już w młodości dobrze przygotowanego teoretycznie i praktycznie w dziedzinie konstruowania okrętów), pochodzącego z rodziny silnie i licznie związanej z Royal Navy oraz ze stoczniami marynarki wojennej. Nie był też jego jedynym projektem, chociaż pierwszym przyjętym przez Admiralicję. Arrow, 10-działowy kuter o wymiarach 64’0” x 24’9” x 9’2,5” i tonażu 157 ton, zbudowano w Portsmouth, a zwodowano 14.03.1823 (marzec 1823 roku raczej nie miał 1823 dni ). Załoga: 50. Bardzo lekkie uzbrojenie: 2 brązowe 6-funtówki i 8 karonad 6-funtowych. Na prośbę Hayesa okręt oddano 20.03.1823 pod dowództwo por. Johna Powney. Arrow został zatrudniony do ochrony łowisk ostryg w pobliżu Jersey i do zwalczania przemytu. Okazał się bardzo udaną konstrukcją: zachowywał stateczność pod żaglami przy niewielkim balaście, miał dużą pływalność, dobrą zdolność ładunkową, a przy tym był szybki. Powney otrzymał dowództwo innej jednostki 4.10.1825, zaś w 1831 Arrow przekazano czasowo do służby celnej. W 1838 zdecydowano się zmienić jego takielunek z kutra na kecz. W którymś momencie okresu 1843–1845 kecz Arrow zatrudniono do zwalczania statków handlarzy niewolników u wybrzeży Brazylii. Ostatecznie został rozebrany w styczniu 1852.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Janusz Kluska
Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1505
Przeczytał: 5 tematów
Skąd: Wodzisław Śląski
|
Wysłany: Pią 16:48, 01 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1618
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pią 17:43, 01 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu DOMINICA (zdobyty 1809).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6438
Przeczytał: 6 tematów
|
Wysłany: Pią 20:44, 01 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Pierwotnie francuski, trójmasztowy szkuner korsarski Duc de Wagram, zbudowany około 1805 w USA, nad zatoką Chesapeake, wyposażony do korsarskiej działalności na Gwadelupie w 1809. Tonaż 120 ton, wyporność około 200 ton, wymiary: 27,3 x 7,04 x 2,7 m. Miał 16 furt, ale nosił 12 dział. Zdobyty przez Anglików w 1809 lub na początku 1810, zakupiony dla Royal Navy w marcu 1810, wyposażany w Deptford od listopada 1810 do czerwca 1811, po czym wprowadzony do aktywnej służby pod brytyjską banderą jako 14-działowy szkuner Dominica. Wymiary: 89’6,5” x 23’1” x 9’3,75”, tonaż 203 tony. Załoga 45. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 12 karonad 12-f. Początkowo działał na wodach irlandzkich i na kanale La Manche, skierowany do Indii Zach. 23.11.1811. Zwalczał tam amerykańskich korsarzy, ale 5.08.1813 sam został zdobyty przez taką (amerykańsko-francuską) jednostkę, tracąc w zaciętej walce 19 zabitych (w tym dowódcę, por. George’a Barette) i 41 rannych. Używany przez Amerykanów i Francuzów w charakterze okrętu korsarskiego (wyposażony w Charleston, uzbrojony w 1 karonadę 32-f i 12 karonad 12-f), lecz z zachowaniem nazwy Dominica. Ponownie zdobyty przez Anglików 22.05.1814, wrócił do aktywnej służby w Royal Navy, od października 1814 należąc do sił morskich bazujących w Halifaxie. Rozbił się na rafach w pobliżu Bermudów 15.08.1815.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1618
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Sob 17:55, 02 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu CANSO (zdobyty 1813).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6438
Przeczytał: 6 tematów
|
Wysłany: Sob 18:44, 02 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Pierwotnie amerykański szkuner korsarski Lottery, zbudowany w 1811 w Maryland. Uzbrojony w 6 karonad 9-f lub 12-f. Załoga: 25-28. W lutym 1813, skierowany z Baltimore do Bordeaux, znajdował się na wodach zatoki Chesapeake, dowodzony przez szypra Johna Southcomb. Korzystając z flauty, zaatakowały go 8.02.1813 łodzie z brytyjskich okrętów i zdobyły po nadzwyczaj zaciętej walce, w której zginęło lub zostało rannych 19 Amerykanów (Southcomb zmarł z ran) i 6 Anglików. Zdobyty okręt wcielono do Royal Navy pod nazwą Canso – został zarejestrowany 18.11.1813 – jako szkuner 16-działowy. Wymiary: 93’0” x 23’8” x 10’2”, tonaż 225 ton. Miał tylko jednego dowódcę, którym był (już od 28.02.1813) por. Wentworth Parsons Croke. W czasie wojny angielsko-amerykańskiej szkuner i jego kapitan służyli aktywnie u wybrzeży Georgii, zyskując podziękowanie kontradm. Cockburna. Okręt sprzedano 30.05.1816.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1618
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Nie 17:15, 03 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu PICTOU (zakupiony 1814).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6438
Przeczytał: 6 tematów
|
Wysłany: Nie 18:29, 03 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Pierwotnie amerykański szkuner Zebra, zbudowany w 1812 w Nowym Jorku, prawdopodobnie używany przez Amerykanów w roli okrętu korsarskiego. Zdobyty przez Anglików w 1814, remontowany w Portsmouth do kwietnia 1815, wcielony do Royal Navy pod nazwą Pictou (w źródłach z epoki nagminnie zapisywaną w formie Picton) jako szkuner 14-działowy. Wymiary: 101’5” x 25’7,625” x 10’0,5”, tonaż 299 ton. Uzbrojenie: 6 x 6-f i 10 karonad 12-f. Jego pierwszym dowódcą był (od czerwca 1815) por. Charles Hare, od września 1815 do lutego 1818 dowodził nim na wodach irlandzkich por. James Morgan. Szkuner sprzedano 13.08.1818.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1618
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pon 17:34, 04 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu PRINCE DE NEUCHATEL (zdobyty 1814).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6438
Przeczytał: 6 tematów
|
Wysłany: Pon 21:25, 04 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Najsłynniejszy amerykański okręt korsarski wojny 1812-1814. Nazywany dwumasztowym szkunerem rejowym, brygantyną, szkunerem-brygantyną, ale faktycznie szkuner-bryg, Prince de Neufchatel został zbudowany przez Christiana Berga w Nowym Jorku w latach 1812-13. Schemat jego podstawowego takielunku przedstawiony jest na rys. 30 w moim artykule na temat takielunku dwumasztowców. Tonaż wg systemu amerykańskiego – 319 ton. Gładkopokładowy (małe pokładówki tylko do zakrycia zejściówek), długi, niski żaglowiec o 11 furtach na burcie, sterowany rumplem (tzn. bez koła sterowego), z silnym wzniosem wszystkich denników i o bardzo smukłej rufie. Jeden z największych i najsilniej uzbrojonych okrętów korsarskich tej wojny. Załoga: 150.
Był początkowo własnością pani Flory Charretton, obywatelki amerykańskiej mieszkającej w Nowym Jorku. Na początku wojny brytyjsko-amerykańskiej był u niej z wizytą Francuz, kapitan francuskiego okrętu korsarskiego Marengo, monsieur J. Ordronaux, prywatnie jej zięć. Zawarto umowę i 28.10.1813 został wystawiony w Nowym Jorku list kaperski dla kapitana Ordronaux, dowódcę okrętu Prince de Neufchatel. Poręczycielami kontraktu byli: Flora Charretton, J. Ordronaux, C.G. Fontanie oraz Stephen Perpignon. Szkuner-bryg został posłany do Francji, gdzie Ordronaux dopilnował wyposażenia go w Cherbourgu do służby korsarskiej. Niósł 17-18 dział na lawetach, w tym być może 16 karonad 12-f i dwa działa 18-funtowe jako pościgówki. W marcu 1814 wyszedł na kanał La Manche i prędko pochwycił 9 angielskich statków. Ponieważ pani Charretton zmarła mniej więcej w tym samym czasie, Prince de Neufchatel przeszedł na własność spółki. Ponownie wypłynął w morze w czerwcu 1814 i w ciągu 6 dni pochwycił 6 statków, które odesłał do Hawru. Przez całe lato krążył na wodach europejskich, od Dover od Cieśniny Gibraltarskiej, powodując straszne szkody w brytyjskiej żegludze – co prawda w sierpniu zatopił tylko jeden stawiający opór bryg na Morzu Irlandzkim, ale już we wrześniu zdobył i zniszczył 8 brygów, dwa slupy, dwa statki pocztowe, transportowiec i kuter. Ponadto jeden statek odesłał z załogą pryzową. Dobra zdobyte na wszystkich żaglowcach (głównie gotówka) i pieniądze ze sprzedaży jednostek doprowadzonych do portów sięgnęły podobno sumy 300 tysięcy dolarów. W tym czasie Prince de Neufchatel był podobno 17 razy ścigany przez okręty Royal Navy, ale przy spokojnym morzu żaden nie mógł się z nim równać prędkością. Pod koniec września zawinął do Bostonu dla uzupełnienia zapasów. Wyszedł w kolejny rejs korsarski w pierwszym tygodniu października i po czterech dniach już miał pierwszy pryz. U Nantucket Shoals został zatrzymany przez flautę i zaatakowany przez łodzie z brytyjskiej fregaty. Rozegrała się jedna z najkrwawszych akcji tej wojny. Spośród 111-120 atakujących Anglików zginęło, odniosło rany lub dostało się do niewoli między 70 a 93 ludzi. Spośród amerykańskiej załogi, liczącej akurat w tym momencie tylko 37-40 ludzi, zginęło lub zostało rannych aż 31, w tym śmierć ponieśli pierwszy oficer i pomocnik nawigatora. Ordronaux jako jeden z nielicznych wyszedł bez szwanku, chociaż znajdował się na pierwszej linii obrony. Prince de Neufchatel wrócił do Bostonu ze swym pryzem 15.10.1814. Okręt ponownie zmienił właścicieli (za 21 tysięcy dolarów), a jednym z nich był teraz Ordronaux (zapisywany jako „John”, być może dla uniknięcia przykrych dociekań, dlaczego obcokrajowiec wystawia amerykański okręt kaperski, ale niewykluczone, że faktycznie osiadł już w Nowym Jorku na stałe). Nowy list korsarski wystawiono 14.12.1814, a 7 dni później Prince de Neufchatel prześlizgnął się nocą przez angielską blokadę, przy czym tym razem jego dowódcą był Nicholas Millin (jak twierdzono „żyd z wyznania, Francuz z urodzenia i Amerykanin dla wygody”), a załoga – mocno zbójecka - liczyła 120 Amerykanów, Francuzów i Portugalczyków. Tym razem okręt nie miał szczęścia, dowodząc po raz kolejny, że lekka jednostka skośnożaglowa może bić prędkością wszystkie duże rejowce póki morze jest w miarę spokojne, ale sytuacja zmienia się zdecydowanie, gdy chodzi o pościg w sztormie. A właśnie natknięto się najpierw na ciężki sztorm 26.12.1814, zaś w dwa dni później na eskadrę trzech brytyjskich fregat. Prince de Neufchatel uciekał przez większą część dnia, lecz wysokie fale i silny wiatr faworyzowały duże, stateczne okręty. Próbując umknąć Amerykanie postawili nieco za dużo żagli, stracili część drzewc zerwanych przez wichurę i ostatecznie musieli się poddać w pobliżu Nowej Fundlandii. Dowódca angielskiej eskadry był pod takim wrażeniem osiągów i wyglądu korsarskiej jednostki, że odesłał ją od razu do Anglii z odpowiednim listem do Admiralicji.
Szkuner-bryg został formalnie wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako szkuner 18-działowy. Wymiary: 110’8” x 25’8” x 11’6”. Tonaż 328 ton. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 16 karonad 12-f. W rzeczywistości nigdy nie wszedł do aktywnej służby pod brytyjską banderą. Bardzo zainteresowana jego budową Admiralicja nakazała po wprowadzeniu go w marcu 1815 do doku na przegląd (standardowe postępowanie ze wszystkimi pryzami) zdjąć dokładnie linie kadłuba. Ale podczas wychodzenia z doku w Deptford Prince de Neufchatel utkwił na progu wrót i „złamał” kadłub. W rezultacie został zaraz rozebrany w 1815.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|