|
www.timberships.fora.pl Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1614
Przeczytał: 1 temat
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Sob 17:23, 14 Sie 2010 Temat postu: Okręty Royal Navy |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Jeśli można, chciałbym zapytać o okręt STARR, opisany przez Colledge'a jako zakupiony w 1643 i sprzedany w 1652. Czy może wiadomo coś więcej o jego danych i losach ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6371
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Sob 18:45, 14 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Winfield twierdzi, że wprawdzie okręt Star należał do grupy jednostek zakupionych przez marynarkę w okresie 1643-1650, ale właśnie tego kupiono dopiero w 1650. Miał 12 dział i 70 ludzi załogi, klasyfikowano go w 5 randze. Identyczne dane przytaczał Clowes. Najciekawsze w nim były proporcje (chociaż nie znamy wymiarów), bowiem Star należał do tzw. fregat z Dunkierki, o stosunku długości stępki do szerokości między 3,25 :1 a 3,5 : 1, słynących z szybkości. Walczył w bitwie z Holendrami pod Dover 19.05.1652, wchodząc w skład eskadry Blake’a. Sprzedany potem w tym samym roku.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1614
Przeczytał: 1 temat
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Nie 17:46, 15 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Mam pytanie o jeszcze jeden okręt z tego okresu, mianowicie CONCORD, opisany przez Colledge'a jako zdobyty w 1649 na Holendrach i sprzedany w 1659. Czy można prosić o opis jego danych i losów ?
Znalazłem taką stronę w sieci:
[link widoczny dla zalogowanych]
można ściągnąć sporo planów w skali 1:48.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6371
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Nie 20:24, 15 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Link bardzo ciekawy.
Z Colledge’m jest ten problem, że nie ujawniał wszystkich swoich źródeł, więc kiedy współcześni badacze natykają się w materiałach na informacje sprzeczne z podanymi przez niego, albo – jeszcze częściej – w ogóle nie znajdują takich, które on podał, trudno sformułować jakiś logiczny wniosek. Najczęściej zostawiają adnotację, że tak podał Colledge, lecz nie wiadomo na jakiej podstawie. Gdy chodzi o okręt Concord, Colledge niemal na pewno skorzystał z listy angielskich okrętów wojennych, skompilowanej przez R.C. Andersona strasznie dawno, bo już w 1935. Tam właśnie czytamy o 20/24-działowej jednostce zdobytej w 1649 na Holendrach, przekształconej w hulk w Harwich w 1655 i sprzedanej w końcu w 1659. Lecz współcześnie patrzy się na to raczej inaczej.
Już Clowes pisał, że 26-działowy okręt Concord, sprzedany w 1659, marynarka angielska kupiła w 1650 r., więc jeśli rzeczywiście był on zdobyty na Holendrach rok wcześniej, to nie tak się nazywał pod holenderską banderą i raczej nie został zdobyty przez angielski okręt państwowy. Warto przy tym zauważyć, że w 1649 nie toczyła się jeszcze żadna wojna między Anglią a Holandią (pierwsza wojna angielsko-holenderska zaczęła się dopiero w 1652), zatem - chociaż zatargi i napaści już się zdarzały - jest mało prawdopodobne, by uznano taki pryz za legalny i wcielono jawnie do floty. Natomiast wg najnowszych ustaleń Winfielda, żaglowiec Concord, który w 1653 pełnił rolę jednostki do przewozu żywności, a potem został hulkiem magazynowym (jak u Andersona i Colledge’a) w Harwich, był w rzeczywistości statkiem cywilnym, tylko wynajmowanym przez marynarkę od 1653 r.
Jak widać, obecnie raczej jeszcze mniej wiadomo na temat tego okrętu, niż wydawało się dawniej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1614
Przeczytał: 1 temat
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pon 17:21, 16 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygu AMBOYNA (zdobyta 1796).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6371
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Pon 18:38, 16 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Mały holenderski bryg, najprawdopodobniej o nazwie Harlingen (a nie Haerlem, jak podawał Colledge), zdobyty w lutym 1796 na wyspie Amboyna (Ambon) w holenderskich Indiach Wschodnich przez brytyjską eskadrę kontradm. Rainiera. Wcielony na miejscu do Royal Navy pod nazwą Amboyna, jako bryg 10-działowy. Wykorzystywany tylko w Indiach Wschodnich od 1796 do 1801 r. pod pięcioma różnymi dowódcami w stopniu porucznika. Trzecim z nich był Peter Heywood, sześć lat wcześniej (18.09.1792) skazany przez sąd wojenny na śmierć za udział w buncie na Bounty. Bryg Amboyna rozebrano w 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1614
Przeczytał: 1 temat
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Wto 17:26, 17 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu SAINT PIERRE (zdobyty 1809).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6371
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Wto 19:07, 17 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Pierwotnie francuska korweta Diligente, kupiona przez francuską marynarkę wojenną w 1808 na Martynice i tam wyposażona do służby. Nośność około 240 ton. Uzbrojenie: 18 dział. Zdobyta przez Anglików 9.02.1809 przy kapitulacji St Pierre na Martynice. Wcielona do aktywnej służby w Royal Navy w czerwcu 1809 w Indiach Zach., pod nazwą Saint Pierre, jako trójmasztowy, gładkopokładowy slup wojenny o tonażu 371 ton, uzbrojony w 18 dział. Po przybyciu do Portsmouth 9.07.1810 został odstawiony do rezerwy i sprzedany tam 1.09.1814.
Demerliac przypuszcza, że mogło tu chodzić o francuską korwetę do przewozu niewolników Saint Pierre kupioną – gdy była świeżo zbudowana – we wrześniu 1803 w Bordeaux przez departament Eure dla ofiarowania marynarce państwowej, w której miała służyć pod nazwą Eure. Jednak marynarce się nie spodobała i została zwrócona właścicielowi, wracając do nazwy Saint Pierre. Potem marynarka Bordeaux wynajmowała ją od lipca do września 1805 w charakterze transportowca. Być może to ten właśnie okręt wyposażono w 1808 na Martynice do służby w roli korwety marynarki wojennej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1614
Przeczytał: 1 temat
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Śro 17:17, 18 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu DELIGHT (zdobyty 1808).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6371
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Śro 19:35, 18 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Pierwotnie francusko-włoski bryg typu Illyrien, budowany w Wenecji przez Andreę Salviniego dla marynarki Królestwa Włoch (którego królem był Napoleon) od listopada 1806 do lutego 1808, pierwotnie pod nazwą Illyrien (ewentualnie Illyrie), w 1807 przemianowany na Vendicare i zwodowany w czerwcu 1807, już w lipcu przemianowany na Friedland. Jednostki tego typu zaprojektował francuski konstruktor Jean Tupinier w 1806. Nośność około 180 ton, wyporność około 360 ton, wymiary: 29,23 x 8,67 x 4,38 m. Załoga: 112. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 14 karonad 24-f. Zdobyty przez Anglików 26.03.1808 w pobliżu przylądka Blanco i w maju pod nazwą Delight wcielony do aktywnej służby w Royal Navy na Morzu Śródziemnym. Był klasyfikowany jako 14-działowy slup z takielunkiem brygu. Wymiary: 97’6” x 29’0” x 19’0”, tonaż 340 ton. Załoga: 100. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 12 karonad 32-f. Dowodzony początkowo przez commandera Johna Bretta Purvisa (przyszłego kontradm., syna adm. Johna Childa Purvisa) walczył w 1808-1809 u wybrzeży Kalabrii, uczestniczył w zajęciu wysp Ischia i Procida, atakował baterie w zatoce Euphemia. Od grudnia 1809 lub stycznia 1810 dowodził nim commander David Leslie, lord Balgonie, późniejszy (od 1820) hrabia Leven and Melville, par szkocki (przyszły wiceadm. w stanie spoczynku). Po przybyciu z Morza Śródziemnego do Portsmouth 25.07.1810, Delight został odstawiony do rezerwy i sprzedany 1.09.1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1614
Przeczytał: 1 temat
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Czw 17:35, 19 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygu PERT (zdobyty 1808).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6371
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Czw 21:07, 19 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Pierwotnie francuski okręt korsarski, zapewne zbudowany w USA, zdobyty przez Anglików w marcu 1808 i wcielony na Jamajce do Royal Navy jako 10-działowy slup z takielunkiem brygu, o nazwie Pert. Wymiary: 97’0” x 23’9” x 10’3”, tonaż 239 ton. Walczył u wybrzeży San Domingo w listopadzie 1808. Najpóźniej w 1812 odstawiony do rezerwy w Deptford. Rozebrany w październiku 1813.
Przez dłuższą chwilę był też drugi slup Pert z takielunkiem brygu w 1808, tyle że 16-działowy, też zdobyty na Francuzach w Indiach Zach., konkretnie 17.07.1808. Pierwotnie bryg Rivoli, budowany w Paimboeuf przez firmę Crucy (albo przez stocznię Jeana Chauvet) od września 1806 do stycznia 1808, przemianowany 4.06.1807 na Serpent, zwodowany 30.10.1807. Projektant François Pestel. Wymiary: 29,23 x 8,45 (czy 8,7) x 4,27 m. Uzbrojenie: 2 x 8-f i 14 karonad 24-f. W styczniu 1808 wyposażony w Nantes i wysłany na Antyle. Po zdobyciu przez Anglików w pobliżu La Guaira przemianowany początkowo na Pert i uzbrojony w 2 x 6-f oraz 14 karonad 24-f, lecz Admiralicja zmieniła mu potem nazwę na Asp. Wymiary: 98’8,5” x 28’3,125” x 8’0”, tonaż 334 tony. Służył aktywnie w Indiach Zach. od września 1808. Po przybyciu do Portsmouth 30.07.1810 odstawiony do rezerwy, sprzedany 16.03.1814.
Te dwa okręty, o b. zbliżonych losach pod brytyjską banderą, są gruntownie mylone w opracowaniach lub nawet utożsamiane.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1614
Przeczytał: 1 temat
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Pią 18:10, 20 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu BACCHUS (zdobyty 1807).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6371
Przeczytał: 1 temat
|
Wysłany: Pią 19:05, 20 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Bacchus – pierwotnie szkuner holenderski, zbudowany w 1806, zdobyty przez Anglików w 1807 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy w kwietniu 1808, jako 12-działowy szkuner o tonażu 141 ton. Co najmniej do 1810 służył tylko w Indiach Zach., uczestnicząc m.in. w lutym 1809 w zdobyciu Martynki (wchodził tu – jako jedna z pięciu najmniejszych jednostek - w skład floty kontradm. Cochrane’a), w grudniu 1809 w udanym ataku kilku jednostek na francuski bryg wojenny Nisus zakotwiczony w porcie Deshaies na Gwadelupie. Bacchus został rozebrany w 1812.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knowak
Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 1614
Przeczytał: 1 temat
Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Sob 17:09, 21 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu CALEDON (zdobyty 1808 lub 1810).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|