 |
www.timberships.fora.pl Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
PaulAtryda
Dołączył: 08 Wrz 2010
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Śro 19:24, 13 Paź 2010 Temat postu: Pierwszy trójpokładowiec |
|
|
Spotkałem się z rozbieżnością na temat pierwszego trójpokładowego okrętu wojennego - zwykle wymieniany jest "Prince Royal", ale niektórzy mówią o duńskim "Tre Kroner". Kto ma rację? A może nikt z wymienionych? [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Ostatnio zmieniony przez PaulAtryda dnia Śro 19:27, 13 Paź 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6477
Przeczytał: 5 tematów
|
Wysłany: Śro 21:02, 13 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Już o tym kiedyś pisałem na innym forum, więc tylko krótkie podsumowanie. Czy dany okręt był czy nie był trójpokładowcem decydowało ÓWCZESNE pojmowanie tej kwestii w danym kraju. W różnych krajach i w różnym czasie stosowano ODMIENNE definicje, a dzisiejsze zdanie na temat ich „słuszności” czy „niesłuszności” obchodzi mnie tyle, co zeszłoroczny śnieg. Dla Anglików z początku XVII w. trójpokładowcem był każdy okręt wyposażony w trzy mocne pokłady konstrukcyjne, ciągłe, podparte na masywnych pokładnikach. Nie miało znaczenia ani rozmieszczenie na nich artylerii, ani co jeszcze wznosiło się (albo nie wznosiło) nad nimi. W takim rozumieniu trójpokładowcem był angielski Prince Royal.
Pierwszy zatwierdzony przez króla, autentyczny plan duńskiego liniowca pochodzi dopiero 1664 r. Oczywiście istnieją też wcześniejsze, nie zatwierdzane, ale – o ile wiem – żaden nie przedstawia trójpokładowca w ówczesnym, angielskim rozumieniu tego pojęcia. Trzeba się więc opierać na ikonografii, która dla żaglowców duńskich z początku XVII w. jest uboga i rzadko kiedy dobrej jakości. Zatem na razie to kwestia interpretacji, a nie autentycznej wiedzy. Bardzo cennym źródłem są kontrakty na budowę żaglowców, ale najwcześniejszy duński pochodzi z 1613, więc Tre Kroner – „prestiżowy okręt króla Danii” nie został ujęty nawet w ten sposób. Obraz C. Moellera powszechnie uważany za przedstawiający właśnie żaglowiec Tre Kroner i będący źródłem większości rekonstrukcji, ilustruje w istocie wielki duński okręt z około 1625; być może identyfikacja jest zatem tylko prawdopodobna, a nie pewna. Na dodatek wizerunek ten jest na tyle dyskusyjny, że każdy widzi w nim co chce – zwolennicy poglądu o trzech ciągłych pokładach działowych mogą się ich doliczyć, z kolei ci argumentujący za dwoma pokładami, także znajdują dowody. Głównym źródłem tezy o trójpokładowości Tre Kroner jest naprawdę PISEMNA relacja – nie plany – jakoby okręt ten posłużył za wzór do budowy Prince Royal, a skoro tak, to też musiał być trójpokładowy i to – oczywiście – wcześniej. Czy to było możliwe? Owszem, Tre Kroner przebywał w Anglii z wizytą w 1606, a Phineas Pett przedstawił swój model przyszłego Prince Royal (wtedy jeszcze Victory) w 1607. Czy jest prawdopodobne? Moim zdaniem mało, ponieważ Duńczycy korzystali w owym czasie – jak prawie wszyscy – z pomocy szkutników holenderskich, a ci trójpokładowców wówczas (i jeszcze długo potem) nie konstruowali. Nie jest to oczywiście argument przesądzający, a jeśli wziąć pod uwagę XVII-wieczne poglądy Francuzów i Holendrów na istotę trójpokładowości, to w ogóle wszelkie dywagacje o pierwszeństwie robią się mało istotne.
Natomiast sięganie wstecz do epoki karak i galeonów (vide
Adler von Luebeck) prowadzi nas na granice paranoi. Ta interpretacja wielkiego okrętu z Lubeki jako trójpokładowca, to dzielny wymysł niemieckiego badacza i "prawdziwego patrioty" Karla Reinhardta z 1938 r. , nie mająca nic wspólnego z rzeczywistością. Galeony i karako-galeony miewały po dwa mniej lub bardziej ciągłe pokłady z mieszaniną dział, a z nadburci lekkich pokładów na śródokręciu (może tylko rozłożonych gretingów) wystawiano sobie lufy rozmaitych hakownic i podobnej broni, tworząc coś na kształt trzeciego pokładu działowego. Ale jeśli się umówić, że to miałoby niby tworzyć trójpokładowiec, to na świetnych obrazach Pietera Breughela mamy takie galeony z 1554, podobnie rozłożono działka na wielkich karakach z 1545 i tak dalej. Jeśli nawet nie można się cofać do Arki Noego to przynajmniej do wymyślenia dział.
Krzysztof Gerlach
Ostatnio zmieniony przez kgerlach dnia Śro 21:02, 13 Paź 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
PaulAtryda
Dołączył: 08 Wrz 2010
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Czw 17:15, 14 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Dziękuję bardzo za odpowiedź. Na jakim forum można spotkać ten temat rozwinięty szerzej?
I jeszcze gdyby Pan mógł rozwinąć "XVII-wieczne poglądy Francuzów i Holendrów na istotę trójpokładowości", byłbym bardzo wdzięczny
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kgerlach
Administrator
Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6477
Przeczytał: 5 tematów
|
Wysłany: Czw 20:46, 14 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Forum, na którym poruszany był ten wątek wcześniej, to [link widoczny dla zalogowanych]
Natomiast pogląd Francuzów i Holendrów z XVII w., na temat słuszności, bądź niesłuszności nazywania jakiegoś okrętu trójpokładowcem, jest zbyt trudny do wyjaśnienia bez wielu rysunków. A że już kiedyś takie rysunki zrobiłem i rzecz całą dokładnie wyłuszczyłem, odsyłam do mojego artykułu w „Morze, Statki i Okręty” nr 2 i 3 /2009 pt. „Trójpokładowe okręty liniowe”. Drugą część może Pan sobie darować, ponieważ dotyczy czasów napoleońskich i późniejszych, ale w pierwszej są zawarte możliwie dokładne odpowiedzi odnoszące się do narodzin tej klasy żaglowców.
Krzysztof Gerlach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|