Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Royal Navy - Skład i personalia
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 164, 165, 166
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6462
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Czw 8:20, 06 Lut 2025    Temat postu:

Henry Marsh został porucznikiem Royal Navy 20.01.1739/40. Awansował 6.03.1743/44 do stopnia commander dostając na bardzo krótko dowództwo 54-działowca Sutherland na Morzu Śródziemnym. Potem, do 18 sierpnia 1744, był na tych samych wodach kapitanem 8-działowego brandera Nazareth, a od 19 sierpnia 1744 – dowódcą 6-działowego kecza bombowego Terrible. Awansował 12.03.1747/48 do rangi captain otrzymawszy komendę (zachował ją do czerwca 1748) na wodach krajowych nad 80-działowcem Chichester, na krótko przed wycofaniem tego okrętu do rezerwy. Od marca 1757 do grudnia 1763 dowodził 8-działowym jachtem królewskim Katherine. Od grudnia 1763 do września 1764 może był kapitanem (nie wszyscy się z tym zgadzają) 64-działowca Africa. Od listopada 1764 do listopada 1767 sprawował komendę nad 64-działowcem San Antonio, wówczas jedynie okrętem strażniczym w Portsmouth. Od początku czerwca 1768 do kwietnia 1769 dowodził 60-działowcem Achilles, też tylko okrętem strażniczym w Portsmouth. Mianowano Marsha 5.04.1769 jednym z kapitanów szpitala w Greenwich. Zmarł na tym stanowisku w 1772 – dokładne daty śmierci bywają podawane różnie. (UWAGA: nagminnie mylony – np. przez Williama Lairda Clowesa – z Williamem Marshem).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6462
Przeczytał: 4 tematy


PostWysłany: Pią 8:47, 07 Lut 2025    Temat postu:

Thomas Saumarez urodził się 20.04.1720 w St Peter Port (Saint-Pierre-Port) na Guernsey, w bardzo znaczącej na tej wyspie rodzinie. Jego rodzicami byli Matthew de Sausmarez (płk lokalnej milicji i korsarz) oraz Ann (Anne) Durell. Miał starszego brata, Philipa de Saumarez (Sausmarez), którego losy w Royal Navy już tu opisywałem. Thomas Saumarez zaczął służyć w marynarce brytyjskiej 19.12.1730, od czerwca 1739 zajmował pozycję midszypmena. Był nim także na 60-działowcu Centurion, flagowym okręcie komodora Ansona w wyprawie dookoła świata (wrzesień 1740-czerwiec 1744), przez pewien czas u boku starszego brata, początkowo porucznika na tym okręcie. Zdał egzamin na porucznika 6.09.1744. Dostał ten stopień w połowie grudnia 1744. Zajmował stanowisko porucznika na okrętach operujących na kanale La Manche i w Zatoce Biskajskiej. Jako oficer 64-działowca Yarmouth brał udział w obu bitwach pod Finisterre - 3.05.1747 (rozgromienie sił de La Jonquière’a przez wiceadm. Ansona) oraz 14.10.1747 (rozgromienie sił kadm. Etenduère przez kadm. Hawke’a), podobnie jak jego brat Philip, który w tych bitwach dowodził 60-działowcem Nottingham, a w drugiej zginął. Thomas Saumarez ożenił się z Katharine Mounstevens (Catherine Mount Stevens). Awansował 23.11.1747 do stopnia commander dostając dowództwo 10/14-działowego slupa Falcon, skierowanego w lipcu 1748 na wody Jamajki. Awansował tam 27.11.1748 do rangi captain otrzymawszy komendę (zachował ją do lutego 1748/49) nad 20-działową małą fregatą Bideford (Biddeford). Od stycznia 1751/52 do września 1755 był kapitanem małej fregaty 24-działowej Wager, wysłanej w maju 1752 na wody Jamajki (gdzie dowodził niewielkim zespołem), skąd wrócił do Anglii w 1754. Od września 1755 do czerwca 1756 być może dowodził (nie wszyscy się z tym zgadzają) 44-działowcem Ludlow Castle w rejonie Wysp Normandzkich. Od czerwca 1756 do 1758 lub do kwietnia 1759 sprawował komendę nad 50-działowcem Antelope. Wysłany 16.06.1756 z Anglii z wiceadmirałem Hawke i kadm. Saundersem na pokładzie dotarł 3.07.1756 do Gibraltaru, gdzie w. wym. oficerowie flagowi przejęli dowództwo floty śródziemnomorskiej z rąk adm. Bynga i kadm. Westa, po przegranej przez Anglików bitwie pod Minorką (20.05.1756). W rejsie powrotnym (rozpoczętym 9.07) wiózł Bynga, który po dotarciu Antelope na Spithead 26.07 został aresztowany. Dalsze losy Antelope do kwietnia 1759 są pełne mniej lub bardziej głośnych zwycięstw w pojedynkach i starciach małych zespołów, lecz pozostaje nie zawsze jasne, pod czyim naprawdę dowództwem, ponieważ komendę nad okrętem przejmował okresowo kmdr Alexander Hood. W każdym razie Saumarezowi można przypisać zdobycie dużego żaglowca korsarskiego Moras 3.11.1757, francuskiego korsarza Marguerite 11.04.1758 oraz częściowo rozbrojonego francuskiego 64-działowca Belliquex 31.10.1758 w Kanale Bristolskim (między wysepką Lundy a Ilfracombe). Od kwietnia 1759 do marca 1760 Thomas Saumarez był kapitanem tegoż 64-działowca Belliqueux we flocie adm. Hawke, zatrudnionym przy blokadzie Redy Baskijskiej. Zmarł 21.09.1766 w Rickmansworth.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Janusz Kluska




Dołączył: 01 Sie 2010
Posty: 1511
Przeczytał: 3 tematy

Skąd: Wodzisław Śląski

PostWysłany: Wto 19:03, 18 Lut 2025    Temat postu:

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedzi.
Poproszę o opisanie losów oficerów angielskich, są nimi: William Brett (ok. 1718 - 19.01.1769, awans kapitański otrzymał 18.07.1747), Samuel Marshall (ok. 1711 - 04.1768, awans kapitański otrzymał 17.07.1747) oraz James Kirk (ok. 1721 - 10.1787, awans kapitański otrzymał 23.06.1748).
Pozdrawiam Janusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 164, 165, 166
Strona 166 z 166

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin