Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna www.timberships.fora.pl
Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Wybrane ceny dział

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kgerlach
Administrator



Dołączył: 20 Lip 2010
Posty: 6376
Przeczytał: 1 temat


PostWysłany: Nie 11:18, 29 Paź 2017    Temat postu: Wybrane ceny dział

Niektórzy użytkownicy tego forum są aktywnymi uczestnikami forum "historycy.org", wiec mogą - jeśli zechcą - zwrócić uwagę tamtejszego użytkownika o nicku "Orkan" na parę liczb wypisanych tutaj specjalnie dla niego:

W latach 1671-1690 angielska marynarka wojenna na najbardziej prestiżowe jednostki kupowała tzw. "rupertówki", czyli działa żeliwne patentu księcia Ruperta, oficjalnie nazywane armatami "wyżarzanymi i toczonymi". Niezwykle kosztowna w tamtych czasach technika dodatkowej obróbki cieplnej i mechanicznej po odlaniu, dawała sztuki bardziej wytrzymałe, lżejsze, trwalsze, bezpieczniejsze i dokładniej wykonane od zwykłych żeliwnych. W stosunku do dział brązowych takie armaty mniej się nagrzewały i były mniej podatne na odkształcenia, cechowały się większym zasięgiem. Za te wszystkie cuda marynarka płaciła ogromne ceny. W tych czasach koszt odlania i obróbki był związany też z wielkością działa. "Rupertówki" bywały różnej wielkości. W każdym razie za największą z nich, armatę 42-funtową, płacono aż 60 funtów za tonę. Tymczasem zwykłe działo żeliwne tej wielkości kosztowało wtedy 24 funty za tonę. Najlżejsze okrętowe armaty żeliwne, zwykłe, od półkolubryny w dół, kosztowały 16 funtów za tonę. Natomiast za działa brązowe Anglicy musieli wówczas dawać i tak ponad dwukrotnie więcej niż za "rupertówki".
Powyższe informacje głównie z pięknej (ale paskudnie drogiej) monografii "Prince Rupert's Patent Guns" z 2000 r. (autorka: Sarah Barter Bailey). Jednak ceny przede wszystkim za "The History of English Sea Ordnance 1523-1875" (autor: Adrian B. Caruana). Tych, którzy chcieliby po polsku poczytać szczegółowo o tych ciekawych działach odsyłam do mojego tekstu w "Modelarstwie Okrętowym" nr 47 (4/2013).
Wracając do cen. W 1637 r. na prestiżowym okręcie "Sovereign of the Seas" umieszczono 102 działa brązowe. Ich łączna masa wynosiła niemal dokładnie 156 ton (za James Sephton "Sovereign of the Seas", 2011 r., str. 221). Te 102 działa kosztowały razem 24753 funty (wg Brian Lavery "The Arming and Fitting of English Ships of War 1600-1815", 1987, str. 85). Oznacza to, że w owym czasie angielskie działo brązowe kosztowało średnio (ale indywidualnie też na pewno w funkcji wielkości!) aż 159 funtów za tonę. Na początku XVIII w. marynarka brytyjska płaciła 18-20 funtów za tonę żeliwnego działa, lecz odlewnie podnosiły ceny, kiedy akurat toczyła się wojna. W 1761 r. słynna później z wyrobu karonad wytwórnia Carron Company zaoferowała działa żeliwne po 14 funtów za tonę, budząc entuzjazm Urzędu Artylerii, który przerodził się we wściekłość, gdy większość dostarczonych sztuk okazała się kompletnie zła.
Wracając zaś do cen z końca XVIII w. i okresu wojen napoleońskich, ponieważ takie zdaje się szczególnie interesują Pańską rozmówczynię. W latach 1780-tych brytyjski Urząd Uzbrojenia płacił zwykle 18 funtów za tonę zwykłego działa żeliwnego, jednak 22 funty za tonę karonady. Oczywiście w sumie karonady, kilkakrotnie lżejsze, i tak były znacznie tańsze. Dane za Adrian B. Caruana, op. cit.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
orkan




Dołączył: 05 Sie 2020
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Nie 6:34, 15 Lis 2020    Temat postu:

Wielce spóźnione dziękuje panie Doktorze!
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.timberships.fora.pl Strona Główna -> Okręty wiosłowe, żaglowe i parowo-żaglowe / Pytania, odpowiedzi, polemiki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin